Ik neem de deelnemers mee in een interactief verhaal over keuzes die iedereen in zijn leven maakt en de gevolgen daarvan. Het interactieve deel van deze projectlessen nodigt uit tot nadenken, discussiëren en vragen stellen over het onderwerp. Onderwerpen als sociale en maatschappelijke uitsluiting, schuldhulp, uitkeringen, vooroordelen en armoede komen aan bod.
Mijn dochter vond het erg indrukwekkend. Ze vertelt normaal weinig over school, maar kwam nu vol van jouw verhaal thuis!
Door informatie te geven over de praktische èn de gevoelsmatige kanten van minder geld hebben, probeer ik het taboe te doorbreken en stereotypering weg te nemen bij de deelnemers.
Het taboe over het omgaan met inkomstenverlies en de gevolgen daarvan is groot. Er wordt niet over gepraat, men probeert het geheim te houden. Minder geld hebben veroorzaakt een enorme stress, je functioneren wordt belemmerd op allerlei vlakken.
Niet mee kunnen doen met activiteiten, je schamen voor je thuissituatie, ruzie over geld en hopen dat er niemand achter komt dat het financieel erg moeilijk is. Dat komt overal voor en in elke omgeving.
En elke omgeving, welke dan ook, wordt geacht een gemeenschappelijk doel te hebben; je zorgt immers dat leerlingen een fijne tijd op school hebben, dat een project op werk succesvol afgerond wordt en je sportteam plezier heeft met hun sportactiviteiten.
Door een actief beleid te hanteren waarmee je het taboe over het omgaan met inkomstenverlies en de gevolgen daarvan probeert te doorbreken, zorg je voor meer hechtheid van jouw team, of dat nu binnen een bedrijf, school of andere organisatie is.